Vecka trettioett


Du är på dag 210 av 280. (75,4%).
Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 0 fulla dagar (v30+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 70 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: Benen känns tunga och trötta, räkna med att behöva vila oftare. Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför navlen och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9 och 12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås. 

Det är vanligt med halsbränna under de sista veckorna, eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare.

Bebisen: I vecka 31 är medelkroppslängden 42 cm från hjässa till häl och bebisens medelvikt är 1800 gr. Huvudets omkrets är 29,5 cm, pga att hjärnan växer snabbt nu ökar den mer än vanligt i omkrets. Dina aktiviteter påverkar bebisens beteende - ljud från yttervärlden, om du äter, om du ligger eller går - sådana saker påverkar barnets aktivitetsnivå.

Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling, då lungorna får förmågan att fungera på egen hand - tack vare bildandet av en “surfaktant” som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.

Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud.

Hur jag mår:
Jag mår både bra och dåligt, det går lite upp och ner helt enkelt. Jag är tröttare än vad jag tidigare varit och jag är inte lika hungrig längre. Jag sover sämre och det beror på att jag inte hittar någon skön sovställning, plus att det börjar bli väldigt varmt i sovrummet. Lillan sparkar på som vanligt och hon säger absolut ifrån när jag står eller sitter fel - en bestämd liten dam det här. Nu börjar det närma sig för oss och vi längtar så otroligt mycket. Jag känner dock ingen oro inför förlossningen, heller inte inför föräldraskapet och allt ansvar som kommer därtill, jag är bara galet förväntansfull. Snart smäller det ... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0