Vecka tjugo


Du är på dag 133 av 280. (47,9%).
Du är i vecka 20.
Du har gått 19 fulla veckor och 0 fulla dagar (v19+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 147 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: Du märker att bebisen rör sig alltmer och det går ibland att se dess rörelser. Livmodern växer alltmer och skjuter fram magen. Det kan hända att naveln börjar puta ut, i sådant fall kommer den att göra det tills förlossningen. Bröstkorgen växer och det kan vara mycket bekvämt med en justerbar BH.

Bebis: I vecka 20 är kroppslängden omkring 19 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 350 g. Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna. Det växer ut lanugohår på huvudet. Lanugohår är små, tunna, bleka hår utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. Stråna är ofta bara någon millimeter långa. Öronen flyttar fram till sidorna av ansiktet. Spela gärna musik för bebisen - gärna samma melodier. Både barn i magen och små barn älskar upprepningar, något som de känner igen. Nyfödda barn känner igen musik de hört under graviditeten.

Hur jag mår: Jag mår kalas, om man ser bort från foglossning och kvällströtthet - vilket jag kan göra. När denna veckan har har gått, så är halva tiden avklarad. Det går fort nu och jag längtar så till augusti.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0