Vecka nitton


Du är på dag 126 av 280. (44,9%)
Du är i vecka 19.
Du har gått 18 fulla veckor och 0 fulla dagar (v18+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 154 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.

Bebisen: Bebisens kroppslängd är nu omkring 18 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 280 g.
En av de mest fascinerande sakerna med bebisens utveckling är hjärnan. Hjärnan är ett av de första organen som bildas de första veckorna och dess abnorma storlek i förhållade till resten av kroppen under den första delen av utvecklingen visar dess stora betydelse. Nu har muskler i hela kroppen kopplats ihop med hjärnan via nervtrådar och kan därmed kontrolleras medvetet av bebisen. Öronen står ut från huvudet, och i munnen börjar de första groddarna till ärtans permanenta tänder dyka upp. Armar och ben har nu korrekt relativ storlek i förhållande till kroppen och fötterna är hela 2,5 cm långa.

Hur jag mår: Jag är trött, trött, trött och trött. Det sägs att man ska känna sig piggare, men för mig är det tvärtom. Jag blir ju bara tröttare. Aja, jag hoppas att det vänder inom kort. Annars är allt bra med mig och det pga. att jag känner mitt lilla hjärta röra på sig en hel del. Mysigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0