Vecka trettiosju


Du är på dag 252 av 280. (90,4%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 0 fulla dagar (v36+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 28 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: Nattsömnen är inte så god som tidigare, antingen måste du gå upp och kissa eller så sparkar bebisen så att du inte kan sova. Det är vanligt med ryggbesvär, särskilt under senare delen av graviditeten, då kan det vara skönt att vila ryggen genom att ligga ner en stund. Bäst är att ligga på sidan med ena eller både benen böjda och en kudde mellan benen som stöd.

Bebisen: I vecka 37 är medelkroppslängden 49 cm från hjässa till häl och lillans medelvikt är 3000 gr. Huvudets omkrets är 34 cm. Om bebisen skulle födas nu räknas den som fullgången. De mesta av lanugohåret är borta och lungorna har mognat. Bebisen sväljer fostervatten och kissar, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten.  

Hur jag mår: ... som veckan innan, så det känns onödigt att skriva så mycket om mitt tillstånd. Jag kan dock lägga till ödem på listan (haft det tidigare också, men inte så mycket som nu) - jag har nu såkallade tjockisfötter/händer. Lillan bökar omkring som vanligt och hon tallar mer än gärna på min urinblåsan, vilket orsakar fruktansvärda ilningar i underlivet - annars mår jag toppen ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0