Vecka trettiosex


Du är på dag 245 av 280. (87,9%).
Du är i vecka 36.
Du har gått 35 fulla veckor och 0 fulla dagar (v35+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 35 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: Ett vanligt symtom är stickande känslor eller tryck i bäckenet, det beror på att bebisen håller på att lägga sig tillrätta. Din mage kan ha börjat sjunka ner lite och det blir då lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Du kanske behöver kissa oftare än vanligt, det beror på att livmodern trycker på urinblåsan.

Bebisen: I vecka 36 är medelkroppslängden 48 cm från hjässa till häl och bebisens medelvikt är 2800 gr. Huvudets omkrets är 33.5 cm. Moderkakan börjar nu åldras. Alla inre organ är färdigbildade. Bebisen gör sig färdigt att födas när som helst. Underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är nu försvunnet.

Hur jag mår: Jag skulle i stort sett kunna kopiera denna delen från förra veckan, för jag mår ungefär på samma sätt. Det som skiljer veckorna åt lite det är att jag sover mycket sämre nu än vad jag gjorde då. Jag har tidigare inte behövt gå upp för att kissa, men det är något jag verkligen måste göra nu. Jag har dessutom mer värk på natten och ibland kan jag inte ens ligga kvar i sängen - sammandragningar och molvärk (både i rygg och mage). Ödem är ju något man fasar för under graviditeten och ja, detta känner jag av i hela min kropp - framförallt i händer, fötter och ben. Annars mår jag bra, tack vare lillan som visar sin närvaro hela tiden. Ja, jag ska nog överleva tiden som är kvar ...    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0