Vecka tjugotvå


Du är på dag 147 av 280 (52,9%).

Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 0 fulla dagar (v21+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).

Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 133 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamm: De flesta gravida kvinnor har också "vuxit in i graviditeten" - släppt oron och anpassat sin vardag efter graviditeten. I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Bebis: I vecka 22 är kroppslängden omkring 22 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 510g.Runt denna tidpunkt börjar bebisen ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Fett inlagras under huden. Hudens talgkörtlar fortsätter att producera fett, som tillsammans med avstötta celler och hår blir vernix caseosa (fosterfett) som täcker huden. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.

Hur jag mår: Jag mår kalas - jag känner ju vår lilla bebis röra på sig hela tiden. Helt underbart. Fogarna spökar dock, men än så länge är det lugnt.


Kommentarer
Postat av: carolina

jaaaa :D roligt!!

går man in i sjätt månaden när man går in i vecka 22 eller i vecka 21?=)



jag läser engelska b, för att höja mitt snitt. har alla ämnen från gymnasiet, men snittet blev sådär... så jag tog engelska, det är ganska lätt ändå ;)

2010-04-09 @ 10:31:22
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Anna

Vecka efter vecka går och snart får man se dem små ;) Tack för info om könsultraljudet. Hoppas att du får en trevlig helg och att fogarna inte krånglar för mycket.

2010-04-09 @ 15:19:05
URL: http://pyttianna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0