Vecka tjugonio


Du är på dag 196 av 280. (70,4%).
Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och 0 fulla dagar (v28+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 84 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: Nu kan du känna toppen på din livmoder cirka tio centimeter ovanför naveln och ditt barn fyller upp all plats i magen. Många gravida samlar mycket vatten i kroppen, särskilt händer, fötter och underben kan svullna.

Bebisen: I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och bebisen medelvikt är 1400 gram. Huvudets omkrets är 27 cm. Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen är borta. Om lillan skulle födas nu kan ögonen skilja mellan ljus och mörker. Ögonen får färg vid den här tiden, men vilken färg hon slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då bebisen är vaken och slutna då hon sover. 

Hur jag mår: Jag mår bra, men som jag sagt innan känner jag av en hel del foglossning och sammandragningar. Jag har fått tillbaka suget efter ost, men jag tror inte att det beror på någon kalciumbrist - jag äter både filmjölk och dricker mjölk dagligen. Klåda och irritation i underlivet är vardag för mig i denna graviditeten, vilket är väldigt frustrerande, men jag antar att det är ganska vanligt. Lillan rör sig hela tiden och som jag sagt tidigare, varje rörelse ger mig lycka.


Kommentarer
Postat av: carolina

ja, rörelserna är det bästa, man blir alldeles varm av kärlek! jag går in i vecka 28 imorgon, vi närmar oss trettio nu!

jag och manvän ska fira då med tänkte vi, tioveckors-fest, hihi :)

2010-05-28 @ 10:21:19
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0