Vecka arton


Du är på dag 119 av 280. (42,9%).
Du är i vecka 18.
Du har gått 17 fulla veckor och 0 fulla dagar (v17+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).

Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 19 aug 2010
Du har 161 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: Om det är din första graviditet kan det vara bra att veta att det inte är magen som kurrar utan barnet som rör sig. Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen, ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.

Bebis: Bebisens längd från huvud till stjärt är nu 16,5 cm och han/hon väger omkring 210 g. Nu kan bebisen höra, benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Den lilla kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och mammans hjärtslag. Han/hon kan till och med bli skrämd av höga ljud. Fram tills nu har skelettet varit mjukt, men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rätta form och nu utvecklas fingeravtrycken. Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser, vinka och reagerar på ljud och stötar.

Hur jag mår: Jag är trött, trött och åter trött. Jag undrar när piggheten ska slå till, för ännu har den inte synts till. Illamåendet kommer och går, men det är oftast på kvällarna som det kommer. Förutom att magen krashar lite då och då, så mår jag bra. Nu har vi ju även fått se lille sprattlande saken, underbart.  


Kommentarer
Postat av: carolina

vad skönt att någon mer är trött! jag är ju i vecka 17, och alla säger att nu ska man vara sååå pigg. eh? jag somnar kl 21 JÄMT :P



wohoo, 42,9 % det är låååånt, snart halvvägs!

2010-03-12 @ 12:00:37
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0