Vecka trettiofyra


Du är på dag 231 av 280. (82,9%).
Du är i vecka 34.
Du har gått 33 fulla veckor och 0 fulla dagar (v33+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 49 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: 
Bröstvårtorna blir större och brösten tyngre. Kolostrum, eller råmjölk, kan läcka ur dina bröst fast ditt barn ännu inte är fött. Det är kanske dags att köpa en stödjande amningsbehå. En del kvinnor kan känna sig stora, klumpiga, oviga och rent av oattraktiva. Du kan känna dig trött, otålig och gnällig. Kanske märker du att dina ringar börjar klämma åt om fingrarna, eller att händer och fötter är svullna - det beror på att vätska samlas i kroppen.

Bebisen: I vecka 34 är medelkroppslängden 46 cm från hjässa till häl och bebisens medelvikt är 2350 gr. Huvudets omkrets är 32 cm. Tarmen är full av en grönsvart massa, en slags bajs som består av hudavlagringar, som bebisen får i sig när det svalt fostervatten, galla och tarmsaft. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett. Vid denna tidpunkt kan bebisen utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar lillan olika på mammas, pappas samt främmande personers röster.

Hur jag mår: 49 dagar kvar till beräknat förlossningsdatum - nu är det verkligen inte långt kvar och det får mig att le i massor. Tänk, snart får vi se vår lilla dotter. Overkligt. Som sagt, fogarna gör sig konstant påminda och jag har dessutom fått problem med ichias. Jag har fruktansvärt ont och nu hjälper det inte att säga "bit ihop" längre. Det blir bara värre och värre, men tur är att kryckorna hjälper till en aning i alla fall. Tröttheten är nog något jag bör nämna också, för den har verkligen blivit mer påtaglig. Jag somnar tidigt om kvällarna och jag kan sova i ett par timmar, trots det känns det bara som jag har blundat i några få sekunder. Bortsett från värk och trötthet mår jag prima ballerina, men ja, nu vill jag bara hålla om lillan. Låt julimånad gå fort fort fort ...   
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0