Vecka trettioåtta


Du är på dag 259 av 280. (92,9%).
Du är i vecka 38.
Du har gått 37 fulla veckor och 0 fulla dagar (v37+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 21 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: Nu är tiden då man inte gör mycket annat än väntar. Veckorna före den beräknade förlossningen upplevs mycket olika av olika kvinnor - vissa blir deprimerade mot slutet av graviditeten, blir labila till humöret, irriterade och har svårt att få någonting gjort. Andra får en drift att förbereda för bebisens ankomst - se om sitt hus, sätter igång med storstädning, lagar mat, bakar och fryser in för kommande behov ...

Bebisen: I vecka 38 är medelkroppslängden  50 cm från hjässa till häl och bebisens medelvikt är 3200 gr. Huvudets omkrets är 34,8 cm. Lillan är nu redo för ett liv utanför livmodern. Visste du att det är bebisen själv som bestämmer när den ska komma ut, graviditetslängden finns programmerad i barnets arvsanlag. Lungorna är fyllda med vätska fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft.

Hur jag mår: Jag började denna morgon med att spy, men annars känner jag mig ganska hyfsad (om än trött). Jag har vätskeansamlingar i hela kroppen, framförallt i fötter och ben, så det ömmar när jag går. Det må se "roligt" ut, men det är det verkligen inte - jag mår faktiskt psykiskt dåligt utav det. Det är i alla fall tur att det är väder för att kunna använda flipflop. Nu vill jag faktiskt inte vara gravid längre, så skulle man kunna bestämma sig för vilken dag man ska föda på så hade jag absolut redan gjort det - Elsa, lilla älskade unge, se till att ploppa nu ... snart ...


Kommentarer
Postat av: Carolina

GRATTIS!

helt fullgången graviditet nu ju =) fira lite extra ikväll =)

jobbigt med vätskan, hoppas du slipper samla på dig mer nu den korta tid som är kvar!!



stor kram ( och tack för omtanken hos mig <3)

2010-07-30 @ 11:57:43
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0