Vecka tolv


Du är på dag 77 av 280. (27,9%).
Du är i vecka 12.
Du har gått 11 fulla veckor och 0 fulla dagar (v11+0).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 3:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Sön 15 aug 2010
Du har 203 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamman: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar, så sker drygt 90 procent före utgången av vecka 12. Moderkakan har tagit över tillförseln av näring och syre till barnet. Moderkakan och fosterhinnorna skyddar även barnet mot infektioner. Som skydd för bakterier bildas det också slem i körtlarna i livmodertappen. Du bör ändå avstå från att äta sådant som kan innehålla bakterier och parasiter som är skadliga för barnet under graviditeten. Vanligtvis har illamåendet och tröttheten börjat avta efter de första tolv veckorna. Vissa har gått upp några kilo i vikt, andra kan i stället ha gått ner något. Nu har du säkert haft ditt inskrivningssamtal med din barnmorska, om inte, så är det hög tid nu.

Bebis: Nu börjar bebisens ansikte se mer mänskligt ut, även om den fortfarande bara är c 5,5 cm lång från hjässa till rumpa och väger mindre än 14 gram. Ögonen har nu förflyttats framåt från sidorna av huvudet och sitter närmare varandra. Öronen sitter nästan där de ska på en ”färdig” bebis. Levern producerar galla och njurarna utsöndrar urin. fetal development at 12 weeksOm man trycker på din livmoder så rör sig bebisen, men du kan inte känna dess rörelser ännu. Fostrets nervceller har multiplicerats snabbt och synapserna håller på att utformas. Fostret har fått nya reflexer; om man rör handflatan så sluter sig fingrarna, om man killar under foten så kröks tårna och om man petar på ögonlocken, så kniper ögonmusklerna ihop ögonen.

Hur jag mår: Ja, hur mår jag ? Illamåendet vill inte gå över, så bättre kan jag inte säga att det är direkt. Det sägs att det brukar lätta vecka 12, men njaee, det vill jag inte påstå. Det som triggar igång det mest, det är lukter. Köket. Matos. Skafferiet. Kylskåp. Jag har ju haft sea-banden på mig sen jag började må illa, likaså tagit Postafen, men det hjälper föga. Det finns receptbelagda tabletter att få, men jag tror att jag ska överleva utan ett par veckor till.

Inskrivning: 15/2 (fanns ingen tid innan dess).



Kommentarer
Postat av: Ida

Hej Jonna!!

Kämpigt att må illa jämt och ständigt=( Men du kommer få en fin belöning det kan jag lova dig!!

Idag har Amanda varit på rytmik, det var jätte mycket nytt att kolla in!!

Ha det bra!

kram

2010-01-25 @ 17:04:32
Postat av: Jonna

Hej Ida!

Kul att se att du läser (:

Att må dåligt skulle jag gärna stå över, men som du säger, jag kommer få en fin belöning!!

Rytmik låter roligt och jag kan tänka mig att Amanda hade en hel del att kolla på, spännande!

Ni får snart komma hit och hälsa på, iom att fikan inte blev av förra gången!

Ha det kalas!

Kramar

2010-01-26 @ 08:49:59
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Åh så mysigt :D

2010-01-26 @ 09:07:44
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0