Vecka femton


Du är på dag 98 av 280. (34,9%).
Du är i vecka 15.
Du har gått 14 fulla veckor och 0 fulla dagar (v14+0).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).

Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 15 aug 2010
Du har 182 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamma: Du förmodligen ökat i vikt med 2,5 – 4,5 kg. Såhär dags i graviditeten kan du enkelt se att du är gravid, och om du har kläder som följer kroppen så kan antagligen andra också se att du är gravid. Du kan sannolikt känna din livmoder någon decimeter under naveln. Om det har känts lite abstrakt att vänta barn, så blir det förmodligen mycket verkligare när du kan känna bebisens rörelser för första gången. De flesta blivande mammor känner fosterrörelser mellan 16 och 20 veckor. Du som varit gravid förr, kommer förmodligen att känna dem tidigare. Det du kanske tror är gaser i magen, kan vara bebisen som gymnastiserar. Tala om för barnmorskan när du känt bebisen röra på sig för första gången. Nu mot mitten av graviditeten är en bra tid att börja motionera.

Bebis: Bebisen är cirka 70 gram och är nu ungefär 11 centimeter lång, från hjässa till rumpa. Du märker säkert inte av det, men bebisen har förmodligen hicka ganska ofta. Den kan hicka innan den kan andas. Bebisen gör inga ljud innan födseln, eftersom luftstrupen är full av vätska istället för luft. Huden är i det här stadiet genomskinligt och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Bebisens hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.

Hur jag mår: Illamåendet är inte lika närvarande, om ännu lite fortfarande. Jag stör mig fortfarande på vissa dofter, speciellt stekt köttfärs. Jag har försökt känna min livmoder, men det är svårt att veta vad det är man känner när man trycker. Tarmar? Livmoder? Hmm. Idag ska vi i alla fall på inskrivning, vilket känns spännande. Jag är dock lite orolig över mina värden, iom att jag inte ätit kalasbra under den senaste tiden. Vi får hoppas på det bästa. För övrigt, det närmar sig ultraljud ... Pojke? Flicka? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0