Vecka tretton


Du är på dag 84 av 280. (30%).
Du är i vecka 13.
Du har gått 12 fulla veckor och 0 fulla dagar (v12+0).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Sön 15 aug 2010
Du har 196 dagar kvar till beräknad förlossning.


Mamma: Nu börjar den andra delen av graviditeten och känslan av att vänta barn har ofta infunnit sig. Du känner dig lite lugnare, då största risken för missfall är över. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att skilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. Magen börjar rundas lite och du kommer antagligen inte i dina vanliga kläder längre. Det kanske inte syns så tydligt utåt, men du kan själv lätt se skillnad när du är naken. Brösten har redan börjat producera kolostrum, även om det är flera månader kvar till födelsen ännu.

Bebis: Nu är bebisen sju till åtta centimeter långt och väger ungefär 23 gram – som en halv banan. De fetal development at 13 weeksfingeravtryck som ditt barn kommer att bära resten av sitt liv är redan på plats. Om du trycker försiktigt på magen så att bebisen kan känna det, kommer den förmodligen att göra samma rörelser som en bebis som söker efter bröstet. Bebisen kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och bebisen börjar röra på bröstkorgen som om den andades, men syret kommer genom blodet. Hos flickorna finns nu miljoner ägganlag i de omogna äggstockarna och pojkarna börjar bilda manligt könshormon.


Hur jag mår: Illamåendet har lättat, vilket är så otroligt skönt. Jag har fortfarande svårt för lukter av olika slag, plus att jag har väldigt svårt för att bestämma mig för vad jag är sugen på till frukost, lunch, middag. Banden och Postafenen är fortfarande mina två bästa vänner, vågar inte sluta använda något av det. Ännu. Så, jag mår helt okej (för tillfället i alla fall).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0