Vecka sexton


Du är på dag 105 av 280. (37,9%)
Du är i vecka 16.
Du har gått 15 fulla veckor och 0 fulla dagar (v 15+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester 2.
Beräknat förlossningsdatum Sön 15 aug 2010.
Du har 175 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamma: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggaren igen. En del kan känna att det är något som rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till. Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten. 

Bebis: Bebisen är cirka 14 centimeter lång och väger omkring 100 gram. Nu kan den lilla rynka pannan, röra ögonen och svälja. Ärtan kan även ta tag i navelsträngen och dessutom börja undersöka det vattenfyllda rummet som han/hon ligger i. Bebisen kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en taffikerad gata, eftersom alla ljud i mammans mage förstärks i fostervattnet. 

Hur jag mår
Jodå, jag mår hyffsat bra faktiskt. Det värsta illamåendet har lagt sig, så det är riktigt skönt. Jag äter dock fortfarande tabletterna och det kommer jag fortsätta att göra en vecka till. Bebismagen har ploppat upp från ingenstans, overkligt på något sätt. Det här helt otroligt när man tänker på att det finns en liten liten levande människa inuti mig. Stort. Jag är lycklig. 
 

Kommentarer
Postat av: carolina

visst är det coolt? tänk att man ska få ha den där lilla snusandes på sitt bröst sen, ÅH. längtar ihjäl mig! har du känt av några sparkar och så än? :)

2010-02-22 @ 13:56:52
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: carolina

turligt nog var det bara knät jag slog upp, så bebis mår nog jättebra därinne. landade verkligen direkt på knäskålen, så den fick ta emot all tyngd..hu. kommer inte våga gå ut något mer nu ;)

2010-02-22 @ 17:00:18
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0