Morfars kalasgryta


Jaha. Ännu en dag då det ligger med mer snö på marken när man vaknar, än vad det gjorde när man gick och la sig. Jag hoppas dock att detta var den sista gången. Det snöar i alla fall inte nu, alltid något. Så, snart försvinner allt det här vita. Jag känner lite hopp. "Jag ser ljuset. Jonathan, jag ser ljuset".

Vi skulle haft Tobias föräldrar över på middag igårkväll, men vädret gjorde sitt. Tråkigt. Det är alltid mysigt att ha dem över, vi träffas ju inte allt för ofta. Istället fick vi äta middagen själva. Det blev "morfars kalasgryta" och efterrätten jag nämnde igår (som faktisk inte var så smaskens). "Morfars kalasgryta" (min morfar), däremot, är hur god som helst och den är väldigt lätt att tillaga. Man kokar upp bladspenat, gör en svampsås och steker fläskfilé i skivor. Sedan lägger man det, i samma ordning, i en form med lite ost på. Skjuts in i ugnen på 175° i cikus 20 min. Kan serveras med i stort sett vad som, men härhemma serveras kokt potatis till. Det är så otroligt gott, så när vi började att äta så rådde tystnad vill jag lova, "låt maten tysta mun". Sicken tur att det finns mat kvar i kylen. Mm. Jag längtar till lunchen.

Idag kommer nog Mackan, Emma och Jocke hit på fika.

Ciao.


Kommentarer
Postat av: carolina

kalasgrytan låter ju smaaaask :) du, hur får man en sådan där liten söt bebisräknare som du har på sidan? så fint =) du ligger tio dagar före mig ser jag, ska du ha den 16 augusti? =)

2010-02-21 @ 09:24:42
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0