Vecka tjugofem


Du är på dag 168 av 280. (59,9%).
Du är i vecka 24.
Du har gått 24 fulla veckor och 0 fulla dagar (v24+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 112 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamma: Allt eftersom magen växer och blir tyngre kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck emot bäckenet. Från och med denna vecka följer din barnmorska livmoderns tillväxt genom att mäta avståndet från blygdbenet till livmoderns högsta punkt, symfys-fundus-måttet. I denna vecka är SF omkring 23 cm. Det skiljer en hel del kvinnor emellan och en mätning säger väldigt lite. Det är ökningen av upprepade mätningar som ger en god uppfattning av bebisens tillväxt.

Bebis: I vecka 25 är medelkroppslängden 33 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 800 gr. Huvudets omkrets är 23 cm. Den snabba tillväxten avtar. Hjärnan växer och utvecklas i jämn takt. Den är under hela graviditeten känslig för och kan skadas av gifter, till exempel alkohol och andra droger.

Hur jag mår: Tröttheten har kommit tillbaka, vilket inte känns så värst kul. Vi ska till barnmorskan på tisdag och tänkte då att hon kanske kunde kolla upp Hb-värdet, det kan ju vara det som orsakar min trötthet. Hoppas. Annars mår jag som fisken, dock en fisk med foglossning ... Lillan sparkar på förfullt och vissa kvällar är magen alldeles sne, vilket är ganska spex - som sagt, jag är lättroad.


Kommentarer
Postat av: carolina

grattis grattis, sjunde månaden ju! själv går jag in i vecka 24 i morgon :)

2010-04-30 @ 22:43:34
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0