Vecka tjugoett


Du är på dag 140 av 280. (50,0%).
Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 0 fulla dagar (v20+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 19 aug 2010
Du har 140 dagar kvar till beräknad förlossning.

Mamma: Nu har du passerat mitten av graviditeten och livmodern växer till några tvärfingrar över naveln. Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat.

Bebis: I vecka 21 är kroppslängden omkring 20 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 420 g. Bebisen kan suga på tummen eller fingrarna, kan knäppa händerna och kan skaka hand med sig själv. Nu överförs antikroppar från mammans blod till bebisen. Han/hon har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Nu har hjärnan i stort sett fått alla sina nervceller.

Hur jag mår: Halva tiden har gått, det går fort nu - snart är det faktiskt augusti. Härligt. Något som är mindre härligt det är foglossning. Jag känner av det mer och mer och det gör så fruktansvärt ont, det går inte att förklara. En skärande känsla. Phu, jag hoppas att det inte blir värre. Huvudvärk har jag också, men vem vet, det kanske är mitt höga järnvärde som har sjunkit - ska ringa barnmorskan nästa vecka. Annars mår jag kalas.


Kommentarer
Postat av: carolina

min huvudvärk var faktiskt saltbrist :S är blodtrycket lite högt kan man ju också få huvudvärk. har du vart och mätt SF och sådär nu efter RUL? :) jag ska dit på onsdag, längtar ihjäl mig, haha ;)



grattis till såå lång tid, det går undan nu =)

2010-04-02 @ 08:49:57
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0